Thursday 26 October 2017

Basis Ii Trading System


Brussel, 15. april 2014 Markedsføring i finansielle instrumenter-direktivet (MiFID II): Ofte stilte spørsmål A. Bakgrunn, hovedelementer og costbenefits av reformen 1. Hva er MiFID og hvorfor ble det vurdert bare fire år etter ikrafttredelsen MiFID er Markets i Financial Instruments Directive (Direktiv 200439EC 1). Den erstattet investeringsdirektivet (ISD), som ble vedtatt i 1993. Det har vært i kraft siden 2008. Det er en hjørnestein i EUs regulering av finansmarkedene. Den søker å forbedre konkurranseevnen til EUs finansmarkeder ved å skape et indre marked for investeringstjenester og aktiviteter og sikre høy grad av harmonisert beskyttelse for investorer i finansielle instrumenter, som aksjer, obligasjoner, derivater og ulike strukturerte produkter. MiFID har gitt større konkurranse over hele Europa i formidling av tjenester til investorer og mellom handelssteder. Dette har bidratt til å bidra til dypere, mer integrerte og flytende finansmarkeder. Det har også drevet kostnader for utstedere, leverer bedre og billigere tjenester til investorer, og bidrar til økonomisk vekst og jobbsetting i Europa. I tråd med det tilsiktede målet har MiFID bidratt til et mer konkurransedyktig og integrert finansmarked i EU. Men de siste årene har hendelser og markedsutviklinger vist svakheter i noen av de underliggende prinsippene i MiFID, og ​​uthevet områder som krever forsterkning eller revisjon. Det har for eksempel sikkert ført til utvikling av nye handelsplattformer og aktiviteter som faller utenfor omfanget og dermed utenfor noen regler. Å stenge et slikt gap var nødvendig for å styrke investorens tillit og oppnå alle MiFIDs opprinnelige mål. Sikre et mer robust regelverk vil også tjene til å takle den mer komplekse markedsverdenen vi nå står overfor, en realitet som preges av økende mangfold i finansielle instrumenter og nye handelsmetoder. Lignende diskusjoner har funnet sted i USA og andre store globale finanssentre og har ført til et sterkt regulatorisk svar. 2. Hva er hovedelementene i reformen MiFID II tar sikte på å etablere et sikrere, sunnere, mer gjennomsiktig og mer ansvarlig finanssystem som fungerer for økonomien og samfunnet som helhet. De viktigste bidragene MiFID II har innført for å nå disse målene er: (1) MiFID II introduserer en ramme for markedsstruktur som lukker smutthull og sikrer at handel, når det er hensiktsmessig, foregår på regulerte plattformer. Til dette formål utsettes aksjer og ikke-egenkapitalinstrumenter til en handelsforpliktelse. Det sikrer videre at verdipapirforetak som driver et internt samsvarende system som utfører kundeordrer i aksjer, kvitteringer, børsnoterte fond, sertifikater og andre lignende finansielle instrumenter på multilateralt grunnlag, må godkjennes som et multilateralt handelsanlegg (MTF). Det introduserer også et nytt multilateralt handelssted, The Organized Trading Facility (OTF), for ikke-egenkapitalinstrumenter for handel på organiserte multilaterale handelsplattformer. Disse reglene sikrer lik konkurranse med Regulated Markets (RMs) og MTFs. OTF-operatørens nøytralitet sikres gjennom begrensninger på bruk av egenkapital, inkludert samsvarende hovedhandel og skjønn i deres gjennomføringspolitikk. MiFID II introduserer en handelsforpliktelse for aksjer, samt en handelsforpliktelse for derivater som er berettiget til clearing i henhold til European Markets Infrastructure Regulation (EMIR) (MEMO12232) og er tilstrekkelig flytende. Dette vil flytte handel med disse instrumentene til multilaterale og godt regulerte plattformer i samsvar med G20-forpliktelsene. (2) MIFID II øker aksjemarkedets gjennomsiktighet og etablerer for første gang et prinsipp om åpenhet for ikke-egenkapitalinstrumenter som obligasjoner og derivater. For aksjer begrenser en dobbelvolumenkapsmekanisme bruken av referanseprisavvik og forhandlede prisavvik (4 per spillested og 8 globale cap) sammen med et krav til prisforbedring ved midtpunktet for den tidligere. Manglende dispensasjoner og ordrehåndteringsavsetninger forblir de samme som under MiFID I. MiFID II utvider også før - og etterhandelsreguleringsregimet for å inkludere ikke-egenkapitalinstrumenter, men i lys av spesifikasjonene av ikke-egenkapitalinstrumenter, Forhandlingsavvik for disponibelt salg er tilgjengelig for store ordrer, forespørsel om tilbud og stemmehandel. Posthandelens gjennomsiktighet er gitt for alle finansielle instrumenter med mulighet for utsatt offentliggjøring eller volummaskering etter behov. Det er også etablert regler for å styrke effektiv konsolidering og offentliggjøring av handelsdata gjennom forpliktelse for handelssteder for å gjøre data før og etter handel tilgjengelig på et rimelig kommersielt grunnlag og gjennom etablering av en konsolidert båndmekanisme for data etter handel . Disse reglene ledsages av etablering av godkjent rapporteringsmekanisme (ARM) og godkjent publiseringsordning (APA) for handelsrapportering og offentliggjøring. (3) For å oppfylle G20-forpliktelsene gir MiFID II styrket tilsynsbeføyelse og et harmonisert rammebetingelsesramme for råvarederivater for å forbedre åpenheten, støtte ordnet prising og forhindre markedsmisbruk. I henhold til dette systemet skal de kompetente myndighetene legge inn begrensninger på stillinger i samsvar med en beregningsmetode fastsatt av Den europeiske verdipapir - og markedsmyndigheten (ESMA). Det introduserer også en posisjonsrapporteringsforpliktelse etter kategori av næringsdrivende. Dette vil hjelpe regulatorer og markedsdeltakere til å få bedre informasjon om hvordan disse markedene fungerer. (4) Et nytt rammeverk vil forbedre vilkårene for konkurranse i handel og clearing av finansielle instrumenter. Dette er avgjørende for integrering av effektive og sikre EU-kapitalmarkeder. For dette formål etablerer MiFID II et harmonisert EU-regime for ikke-diskriminerende tilgang til handelssteder og sentrale motparter (KKP). Småere handelssteder og nyopprettede KKP vil dra nytte av valgfrie overgangsperioder. Det ikke-diskriminerende adgangsregimeet vil også gjelde for referanser for handels - og clearingsformål. Overgangsregler vil sikre en jevn anvendelse av disse bestemmelsene. (5) MiFID II vil introdusere handelskontroller for algoritmiske handelsaktiviteter som dramatisk har økt handelshastigheten og kan medføre systemiske risikoer. Disse garantiene inkluderer kravet om at alle algoritmiske handelsmenn skal være ordentlig regulert og gi likviditet når de forfølger en markedsstrategi. I tillegg vil investeringsfirmaer som gir direkte elektronisk tilgang til et handelssted, være pålagt å ha systemer og risikokontroller på plass for å hindre handel som kan bidra til et uordnet marked eller innebære markedsmisbruk. (6) Sterkere investorbeskyttelse oppnås ved å innføre bedre organisatoriske krav, for eksempel klientbeskyttelse eller produktstyring, som også styrker ledelsenes rolle. Det nye regimet gir også styrket adferdsregler, som et utvidet omfang for hensiktsmessighetstester og styrket informasjon til klienter. Uavhengig rådgivning skilles tydelig fra ikke-uavhengig rådgivning og begrensninger på mottak av provisjoner (induksjoner). MiFID II introduserer også harmoniserte krefter og vilkår for ESMA for å forby eller begrense markedsføring og distribusjon av visse finansielle instrumenter i veldefinerte omstendigheter og lignende krefter for Den europeiske banktilsynet (EBA) ved strukturelle innskudd. Når det gjelder pakkede private investeringsprodukter (PRIPS), dekker det nye rammeverket også strukturerte innskudd og endrer Forsikringsmæglingsdirektivet (IMD) for å innføre noen regler for forsikringsbaserte investeringsprodukter. (7) Avtalen styrker det eksisterende regimet for å sikre effektive og harmoniserte administrative sanksjoner. Bruken av strafferettslige sanksjoner er utformet for å sikre samarbeid mellom myndigheter og åpenhet i sanksjoner. Et harmonisert system med styrket samarbeid vil forbedre effektiv gjenkjenning av brudd på MIFID. (8) En harmonisert ordning for å gi tilgang til EU-markeder for firmaer fra tredjelande er basert på en ekvivalensvurdering av tredjelandets jurisdiksjoner av Kommisjonen. Regimet gjelder bare for grenseoverskridende levering av investeringstjenester og aktiviteter som ytes til profesjonelle og kvalifiserte motparter. I en overgangsperiode på tre år og i avventning av ekvivalensbeslutninger fra Kommisjonen, fortsetter de nasjonale tredjelandsstyrene å gjelde. 3. Hvilke forventede kostnader og fordeler med MiFID II MiFID II er anslått å pålegge engangskostnader på mellom 512 og 732 millioner og pågående kostnader på mellom 312 og 586 millioner per år. Dette representerer en innvirkning på engangskostnader og løpende kostnader som ikke overstiger 0,15 av de totale driftskostnadene i EUs banksektor. Dette er bare en brøkdel av kostnadene pålagt ved innføringen av MiFID. Engangs kostnadseffekter av innføringen av MiFID ble anslått til om lag 0,6 prosent (detaljhandel og sparebanker) og 0,7 prosent (investeringsbanker) av de totale driftskostnadene. Gjentatte etterlevelseskostnader ble anslått til om lag 0,1 prosent (detaljhandel og sparebanker) til rundt 0,2 prosent (investeringsbanker) av de totale driftskostnadene. De viktigste fordelene med MiFID II vil være veldig konkrete, men er ikke lett kvantifiserbare. Fordelene med bedre konkurranseevne, økt markedsgjennomgang, bedre gjennomsiktighet mot regulatorer og sterkere krefter for regulatorer, økt investorbeskyttelse og de implicitte tillitspartnere har på finansmarkedene, og reduksjon av risikoen som er tatt og den relaterte effekten på Den finansielle stabiliteten i EUs finansmarkeder er reelle fordeler, hvor det er nesten umulig å plassere et tall. B. Mer robuste og effektive markedsstrukturer 4. Hvordan blir utviklingen i handel utenfor spillesteder kategorisert i MiFID II behandlet Hvordan håndteres handel med standardiserte OTC-derivater Mye av handelen som for tiden utføres utenfor MiFID-arenaer, på en såkalt over-the-counter-basis, finner sted på meglerplattformer som opererer i markedet. Disse er organisert, ikke-regulerte plattformer hvor finansielle instrumenter i økende grad handles. Dette hindrer effektive prisdannelsesprosesser. MiFID II omhandler denne bekymringen på en rekke måter. Med hensyn til aksjer, utsettes det aksjer til handelsforpliktelse. Det sikrer videre at investeringsselskaper som driver et internt samsvarende system som utfører kundeordrer i aksjer, kvitteringer, børsnoterte fond, sertifikater og andre lignende finansielle instrumenter på multilateralt grunnlag, må godkjennes som et multilateralt handelsanlegg (MTF). Bilaterale transaksjoner vil bli utført på systematiske internatører. For ingenting, introduserer MiFID II en ny plattformskategori, et organisert handelsanlegg (OTF). å ordentlig regulere all slags organisert handel i disse instrumentene og å utjevne spillereglene i EU. Dette nye møtet vil være underlagt de samme kjernekravene for drift av et handelssted som andre eksisterende plattformer. Det er definert på en bred måte for å fange alle former for organisert handel i likheter som ikke samsvarer med eksisterende kategorier. Egenhandel på OTF vil ikke bli tillatt unntatt illikvide statsobligasjoner. Matchet hovedhandel vil være tilgjengelig der kundens samtykke, unntatt transaksjoner i derivater som er underlagt clearingforpliktelsen i samsvar med EMIR. I tillegg krever MiFID II at alle standardiserte derivater skal handles på organiserte og gjennomsiktige steder, det vil si på regulerte markeder, MTF og OTF. Som et resultat vil all organisert handel, det vil si handel som foregår i et system, som for tiden foregår utenfor regulerte steder, i fremtiden bli gjennomført på regulerte steder. Systematiske internalisers utgjør også en del handel utenfor plattformer. De er investeringsselskaper som håndterer sine kunder på en organisert måte, med andre ord handel som går utover ad hoc-avtaler. For å opprettholde et jevnt konkurransedyktig felt og støtte markedsavregning av pris, utvider MiFID II de spesifikke gjennomsiktighetsregler for investeringsselskaper som fungerer som systematisk interniserer (SIs) utover egenkapitalinstrumenter unntatt aksjer for hvilke SI-gjennomsiktighetsregler allerede eksisterte under MIFID I. Nye gjennomsiktighetsregler for SIs er også innført for ikke-aksjer, herunder obligasjoner, strukturerte finansprodukter, utslippskvoter og derivater som handles på et handelssted og for hvilke det er et likvide marked. 5. Hvordan vil handel med standardiserte OTC-derivater flyttes til organiserte arenaer i tråd med G20-forpliktelsene G20-forpliktelsen sier at alle standardiserte OTC-derivatkontrakter bør handles på børser eller elektroniske handelsplattformer, hvor det er hensiktsmessig, og ryddes gjennom sentrale motparter ved slutten for 2012. For å møte dette engasjementet i Europa, må all handel med derivater som er berettiget til clearing og som er tilstrekkelig likvide, gå videre til enten regulerte markeder, multilaterale handelsfasiliteter eller til de nye organiserte handelsanleggene (OTF). Den europeiske verdipapir - og markedsmyndigheten (ESMA) skal vurdere og avgjøre når et derivat som er berettiget til clearing, er tilstrekkelig likvide til kun å handles på slike handelssteder. Passende kriterier for slik vurdering må tas i betraktning av ESMA. Denne tilnærmingen bør være pragmatisk og progressiv nok til å påvirke handelsspesifikasjonene til hvert derivat mens de oppfyller G20-forpliktelsen. 6. Hva foreslås for clearing og tilgang til infrastruktur etter handel Problemet handler om konkurranse, stabilitet og integrering av EUs markedsinfrastruktur. Selv om den vertikale integrasjonsmodellen for handels - og post-trading-infrastrukturer kan gi fordeler med hensyn til koordinering, kan det også innføre ineffektiviteter med hensyn til konkurranse og prisgennemsiktighet. Innføringen av ikke-diskriminerende tilgangskrav i forskriften om OTC-derivater, sentrale motparter og handelsregistre (kjent som EMIR-European Market Infrastructure Regulation, se MEMO12232) er et svar på disse potensielle negative effektene. Mens EMIR dekker kun OTC-derivater, vil MiFID II dekke alle finansielle instrumenter. Handelssteder vil være pålagt å gi tilgang, inkludert datafeed på ikke-diskriminerende grunnlag til sentrale motparter (KKP) som ønsker å rydde transaksjoner utført på handelsstedet og KKPer vil bli pålagt å fjerne transaksjoner utført i ulike handelssteder underlagt visse veldefinerte forhold blir oppfylt. Dette er for eksempel at tilgangsarrangementet ikke krever en interoperabilitetsarrangement (kravet kan ikke pålegges KKPene de må koble til og kryss-margin) i tilfelle av børshandlede derivater, og at det ikke truer det glatte og ordnede drift av markedet, særlig på grunn av likviditetsfragmentering. Spørsmålet om fungibility vil bli nærmere avklart: det vil si under hvilke omstendigheter kontrakter kan nettes eller kryss marginerte. Disse reglene er nødvendige for å sikre at KKP ikke kan unødig nekte tilgang ved henvisning til mangel på funksjonsevne og samtidig gi klarhet om når KKP skal ha netto eller kryss margin. For å sikre konsistens med tilgangsbestemmelsene under EMIR, som dekker OTC-derivater, ble det avtalt å tilpasse kravene slik at regulatoriske tekniske standarder for MIFIR og EMIR burde være de samme. Overføringsordninger er innført med hensyn til børshandlede derivater. Kommisjonen bør vurdere seks måneder før inngangen til søknaden om valutarelaterte derivater bør utelukkes fra omfanget (i maksimalt 30 måneder) på grunnlag av en risikovurdering. Hvis det finner ut at det ikke er grunn til å ekskludere dem, kan KKPer eller handelssteder fortsatt be om at den kompetente myndigheten ikke er underlagt adgangsforpliktelsen (igjen 30 måneder overgang) med hensyn til systemiske risikoer. MiFID II sikrer også ikke-diskriminerende tilgang til referanser som enkelte derivater bygger på. For nye referanser, begynner forpliktelsen 30 måneder etter første bruk. Sammen vil disse reglene forhindre diskriminerende praksis og bidra til å fjerne hindringer som hindrer konkurranse i clearing av finansielle instrumenter. Følgelig vil eksisterende eller nye tilbydere kunne konkurrere om levering av handel eller sentral clearingtjenester. For å sikre at byrder av et nytt reguleringsmiljø blir gradvis innfaset, for valutahandlede derivater og handelssteder som faller under de relevante terskelene og for omsettelige verdipapirer, kan nystiftede KKPer benytte seg av en overgangsperiode på 30 måneder . 7. Hvordan er behovet for å forbedre SMB-tilgangen til kapitalmarkedet tatt i betraktning Små og mellomstore bedrifter (SME) over hele Europa bidrar vesentlig til økonomisk vekst, sysselsetting, innovasjon og sosial integrasjon. To hovedkilder til finansiering av slike selskaper er privat finansiering av banker eller andre institusjoner og finansiering av kapital gjennom kapitalmarkeder (for eksempel emisjon av aksjer). Små og mellomstore markeder har som mål å gi mindre, voksende selskaper en plattform for å skaffe kapital både gjennom innledende tilbud og løpende innsamlinger. Men ikke alle disse markedene har vært vellykkede. For å lette bedre tilgang til kapitalmarkeder for små og mellomstore bedrifter, innfører MiFID II en bestemt etikett for SMB-markeder ved å skape et nytt, skreddersydd marked for små og mellomstore bedrifter, innenfor rammen av en MTF. Registreringen av disse markedene skal øke synligheten og profilen samt føre til felles paneuropeiske reguleringsstandarder som er skreddersydd for å ta hensyn til utsteders og investorers behov i disse markedene, samtidig som eksisterende høye nivåer av investorbeskyttelse opprettholdes. Dette vil også gi et kvalitetsmerke for plattformer som har som mål å møte SMBs behov. C. Taking hensyn til teknologisk innovasjon 8. Hvordan har problemer oppstått ved algoritmisk og høyfrekvent handel blitt behandlet? Algoritmisk handel er en form for handel der en datamaskinalgoritme automatisk bestemmer seg for å bestille med minimal eller ingen menneskelig inngrep. En viktig form for algoritmisk handel er handel med høyfrekvenser, hvor et handelssystem analyserer markedet med høy hastighet og så sender mange bestillinger veldig raskt. MiFID II introduserer en rekke garantier både på markedsaktører som bruker algoritmer som en del av deres handelsstrategier, samt på handelssteder hvor algoritmisk og høyfrekvent handel foregår: (1) Informasjonsbehov av regulatorer på strategier for ulike algoritmiske handelsmenn vil bli styrket, og strengere kontroller vil bli pålagt ordninger der medlemmer av handelssteder tillater andre bedrifter som bruker algoritmer til å få tilgang til offentlige markeder gjennom sine systemer (direkte elektronisk tilgang). Foreløpig vet ikke regulatorene hvilke strategier som brukes, hvilken strategi en ordre genereres, og medlemmene kan ikke sjekke hvilke strategier de personer som bruker systemet bruker, og hvordan de personene styrer sine strategier. (2) Algoritmiske handelsmenn må være registrert som et investeringsselskap og ha på plass effektive systemer og risikokontroller på plass. Når de er engasjert i en markedsstrategi, må de legge ut sitater til konkurransedyktige priser for å gi likviditet regelmessig, noe som vil bidra til mer ordnet handel. (3) Handelssteder vil også bli pålagt å ha robuste kontroller mot problemer som forstyrrende handel, uregelmessige prisbevegelser og overbelastning av kapasitet. For å redusere sistnevnte vil begrensninger på hvor langt arenaer kan konkurrere med å tiltrekke ordreflyt bli pålagt for eksempel ved å redusere størrelsen som prisene kan stige eller falle (tikkestørrelse) eller gjennom utformingen av gebyrstrukturen. (4) Endelig vil MiFID II kreve at arenaer kan stoppe handel i tilfelle betydelige prisbevegelser (kretsbrytere) på en harmonisert måte. D. Økt gjennomsiktighet 9. Hva er forslagene til å øke aksjemarkedets gjennomsiktighet, inkludert spørsmålet om mørke bassenger I alle markeder må kjøpere vite hva selgerne spør og omvendt. Engrosforretninger utføres imidlertid ofte til ikke-offentlige priser. Det samme gjelder for finansielle instrumenter. Derfor er mørke bassenger, eller plattformer hvor handelsinteresser samhandler uten full opplysning til andre brukere eller publikum, en felles funksjon i finansmarkedene. MiFID II fortsetter å tillate fravik fra gjennomsiktighet før handel, men bare så lenge de ikke forårsaker konkurransemessige forvrengninger og reduserer effektiviteten i prisoppdagingsprosessen. Finansielle tilsynsmyndigheter kan gi dispensasjoner fra transparensforpliktelser for: (i) transaksjoner som er store i forhold til normal markedsstørrelse (store fravær) ii) systemer hvor prisen bestemmes ut fra en pris generert av et annet system (referanse prisavvik) (iii) systemer som formaliserer forhandlede transaksjoner, forutsatt at de oppfyller visse kriterier (forhandlede prisavvik) (iv) ordre som holdes i et ordreforvaltningsanlegg i handelsstedet i påvente av offentliggjøring (ordreansvar). For å unngå negativ innvirkning på prisdannelsesprosessen og for å sikre at handel med aksjer foregår på transparente regulerte steder i størst mulig grad, er bruken av dispensasjoner underlagt visse begrensninger. MiFID II introduserer en dobbelvolumenkapsmekanisme som begrenser bruken av referanseprisavvik og forhandlede prisavvik (4 per spillested og 8 globale cap). I tillegg er bruk av referanseprisavvikelse gjenstand for en prisforbedringsmekanisme, dvs. ordrene må samsvare med midtpunktet i dagens bud og tilbudspriser på handelsstedet. Når midtpunktsprisen ikke er tilgjengelig, kan ordrene matches på åpnings - eller sluttkursen for den relevante handelssesjonen. Disse restriksjonene gjelder ikke fravik for store transaksjoner, da de beskytter investorer som selger store mengder aksjer (det gjelder heller ikke ordreforvaltningsanlegg). Å måtte fortelle stor ordre ville flytte markedet ned, noe som ville bety at de ville selge til verre priser. De spesifikke vilkårene for avhendelser som kan fungere vil, som for aksjer i dag, bli definert i gjennomføringsforanstaltninger. Endelig utvider MiFID II gjennomsiktighetsregimet til handlingsbar indikasjon av interesser, egenkapitalinstrumenter unntatt aksjer, inkludert kvitteringer, utvekslingsfond og sertifikater. De eksisterende regler for gjennomsiktighet for systematiske internatører vil fortsette å gjelde for aksjer, mens nye bestemmelser innføres for egenkapitallignende instrumenter (som for eksempel kvitteringer, ETFer (børsnoterte fond), sertifikater). 10. Er innføring av et obligatorisk konsolidert bånd for at handelsdata blir vurdert. Rapportering, publisering og konsolidering av handelsdata må løses på grunn av problemer med formatering, kostnad, kvalitet og pålitelighet. Handelsdata hjelper investorer til å finne den riktige prisen når de skal kjøpe eller selge, og kontrollere om de har den beste prisen ved å sammenligne prisen de har med andre markedspriser. MiFID II forbedrer situasjonen ved å innføre tiltak for å sikre datakvalitet og konsistens, samt tiltak for å redusere datakostnadene. En obligatorisk konsolidert tape som gir en konsekvent og pålitelig registrering av henrettede handler, vil bli etablert av datoperatører som er autorisert til å gjøre det i henhold til harmoniserte standarder som er angitt i MiFID. Basert på denne handelsdata for hele EU, vil investorene kunne gjøre et mer informert valg. 11. Hvordan vil krav til transparens før og etter handel bli utvidet utover aksjer og hvorfor I øyeblikket pålegger MiFID bare harmoniserte krav til gjennomsiktighet før og etter handel på aksjer som er tatt opp til handel på regulerte markeder. MiFID II introduserer også slike krav til andre instrumenter, det vil si for egenkapitalinstrumenter unntatt aksjer opptatt til handel på regulerte markeder (verdipapirer, børsnoterte fond, sertifikater etc.) og likheter (obligasjoner, strukturerte finansprodukter, utslippskvoter og derivater handlet på et handelssted). På grunn av den ulike strukturen på markeder i ikke-egenkapitalinstrumenter sammenlignet med aksjer i aksjer, er det nøyaktige gjennomsiktighetsregimet kalibrert for ulike typer instrumenter og handelsmodeller. Fraværende vil være tilgjengelig for store ordrer, ordrer som holdes i et ordrebehandlingsanlegg, derivater som ikke er underlagt handelsforpliktelsen og for ikke-finansielle instrumenter som det ikke er et likvider marked for. Tilbakebetaling kan også gis for indikasjoner av interesse for forespørsels-og-kontingent og talehandelssystem som er over en størrelse som er spesifikk for instrumentet, noe som vil utsette likviditetsleverandører for unødig risiko. I dette tilfellet offentliggjør handelsstedet minst veiledende tilbud og tilbudspriser. Kravet om gjennomsiktig transparens skal nærmere spesifiseres i gjennomføringsforanstaltninger. Etterbehandlingskrav, som skal spesifiseres i detalj i gjennomføringslovgivningen, vil gjelde for alle obligasjoner og strukturerte finansprodukter, samt alle derivater som handles på et handelssted. Publisering av detaljene for transaksjoner kan utsettes i foreskrevne forhold. Forhandlingskrav, som også skal nærmere beskrives i gjennomføringslovgivningen, pålegges for egenkapital som instrumenter og likvide instrumenter når de tilbys av investeringsselskaper som fungerer som systematiske internatører i handelen uten disk. Årsaken til innføring av krav til etterspørsel etter og etter handel for disse instrumentene er at mangel på harmoniserte krav til gjennomsiktighet på disse markedene har blitt oppfattet av mange, inkludert EUs verdipapirregulatorer, for å føre til ineffektiv og urettferdig prisdannelse og høyere risiko enn ellers ville være tilfelle. 12. Utgjør MIFID II starten på prisregulering innen markedsdata Markedsdeltakere trenger data om handelsaktivitet, priser og volumer for å kunne ta beslutninger om hvordan og når de skal investere. Dataene skal være tilgjengelige på like og lett tilgjengelig måte. For tiden finnes det ulike insentiver for datoperatører og leverandører å selge sine data til priser eller på en måte som ikke samsvarer med det rimelige kommersielle grunnlaget eller til enkel konsolidering av data med lignende data fra andre kilder som MiFID forutså. MiFID II leverer på disse målene. Implementeringslovgivningen vil videre definere hva som er et rimelig kommersielt grunnlag for å gjøre regimet effektivt. E. Styrket tilsynsbeføyelser og strengere rammeverk for råvarederivatmarkeder 13. Hvordan vil MIFID II regulere råvarederivater Først er utslippskvoter tatt under MIFIDs omfang (se spørsmål 14 nedenfor) og definisjonen av et finansielt instrument har blitt utvidet å inkludere varekontrakter som kan fysisk avregnes, som handles på MIFID-handelssteder, inkludert den nystiftede OTF. Visse unntak gjelder imidlertid for energikontrakter (se spørsmål 15 nedenfor) For det andre vil færre råvarefirmaer bli unntatt fra MiFID II når de for egen regning behandler finansielle instrumenter eller yter investeringstjenester i råvarederivater som et ledd i sin hovedform virksomhet og når de ikke er datterselskaper av finansielle grupper. Ny regulering innskrenker eksisterende unntak for å øke tilsynsmessig tilsyn og åpenhet, med tanke på behovet for fortsatt unntak for kommersielle firmaer og risikoen fra disse aktørene. For det tredje gir MiFID II styrket tilsynsbeføyelser og et harmonisert posisjonsbegrensningsregime for råvarederivatmarkeder for å støtte ordnet prising og forhindre markedsmisbruk. Dette vil hjelpe regulatorer og markedsdeltakere til å få bedre informasjon om hvordan disse markedene fungerer. Harmoniserte og omfattende makter tildeles finansielle tilsynsmyndigheter for å overvåke og gripe inn i alle handelsaktiviteter i alle råvarederivater, blant annet i form av stillingsgrenser fastsatt i samsvar med ESMA-beregningsmetode, hvis det er bekymringer når det gjelder markedsintegritet eller ordnet drift av markeder. Lokaler som tilbyr handel med råvarederivater vil også bli pålagt å vedta passende transparente og ikke-diskriminerende stillingsstyringskontroller på plattformene, overvåke stillinger og, om nødvendig, be om å redusere eller avslutte stillinger eller gi likviditet tilbake til markedet. Detaljer om disse kontrollene må kommuniseres til ESMA. MIFIF II øker åpenheten i handelsaktiviteten på alle organiserte handelssteder ved å innføre en posisjonsrapporteringsforpliktelse etter kategori av næringsdrivende. Denne harmoniserte og mer oppdelte informasjonen vil hjelpe regulatorer og markedsdeltakere til bedre å vurdere hvilken rolle finansielle strømmer i disse markedene. I tillegg utvides krav til etterspørsel etter handel og etter handel til derivater som handles på handelssteder, inkludert råvarederivater. Også obligatorisk handel på organiserte arenaer vil gjelde for råvarederivater. 14. Hvorfor er utslippskvoter nå inkludert i omfanget av MiFID og direktivet om markedsmisbruk. Handel i godtgjørelsesderivater faller allerede under MiFID og direktivet om markedsmisbruk (IP14424). Ved å bringe utslippskvoter under samme rammeverk, vil forskriften om handel med utslippskvoter (EUA), spotmarkedet være i tråd med det som er aktuelt for EUA-derivatmarkedet. Sammen gir MiFID og regler om markedsmisbruk et omfattende rammeverk for handel med finansielle instrumenter og markedets integritet. Utvidelsen til ERE vil innføre større sikkerhet for forhandlere av ERE, men uten å forstyrre markedets formål, som fortsatt er utslippsreduksjon. 15. Hvilke energikontrakter dekkes av MiFID II, som er utelukket og hvorfor Kommisjonens forslag var å inkludere som alle finansielle instrumenter alle varekontrakter som handles på en hvilken som helst type handelssted, og som kan bli fysisk avgjort for å være innenfor MiFID II. Dette skyldes at disse instrumentene er økonomisk lik finansielle instrumenter og kan brukes som finansielle instrumenter og utgjør tilsvarende risiko. However the final text excludes wholesale energy contracts covered under the Regulation on the integrity and transparency of the market wholesale energy (REMIT) because these contracts are subject to a certain level of regulation and supervision comparable with financial markets legislation and so their exclusion is justified as a proportional amendment to avoid unnecessary dual regulation. Oil and coal physically settled contracts are not however subject to similar legislation and so will be included as financial instruments for the purposes of MiFID II and therefore subject, amongst other things, to position limits and transparency requirements. However, many of these contracts are not currently cleared and so to ensure a smooth transition, the application of EMIR provisions to these physically settled oil and coal contracts traded on an OTF are deferred. The EMIR provisions will not apply for six years after the entry into force of MiFID II. This transition period can be extended once by two years and once by one year. Before taking any decision on the extension or non-extension of this initial transition period by two years, the Commission will have to assess the potential impact on the energy prices as well as the benefits in terms of reducing counterparty and systemic risks and if necessary propose legislative solutions. F. Reinforced supervisory powers and a stricter framework for commodity derivative markets 16. What role will ESMA play in relation to the revised MiFID ESMA already plays an important role in advising the Commission on possible regulatory changes and in ensuring convergent application of the rules across Member States. Many of the proposed changes in MiFID II stem from advice received from ESMA, and it is foreseen that it will play a major part in developing most of the technical implementing measures necessary to ensure the full functioning of the regulatory framework. In terms of specific supervisory tasks, ESMA has an increased role in, for example, determining the conformity with MiFID II of individual cases where venues propose to waive pre-trade transparency (dark pools). In accordance with the mandate defined in the ESMA regulation and in line with ESMA powers conferred in the Regulation of 14 March 2012 on short selling and certain aspects of credit default swaps ( MEMO11713 ), it will also take any steps necessary to coordinate actions by national competent authorities with regard to waivers from pretrade transparency, products considered risky from the point of view of investor protection or financial stability as well as positions in commodity derivatives by specific market participants deemed excessively large. 17. What purpose does transaction reporting serve and what measures are being proposed Investment firms have to report all their trades to competent authorities (in all financial instruments that are admitted to trading on a regulated market or MTF as well as those traded on an MTF or OTF). This obligation also applies to financial instruments where the underlying is a financial instrument traded on a trading venue, an index or a basket composed of financial instruments traded on a trading venue. This means that the reporting obligation applies regardless of where the trade takes place. This system of transaction reporting enables supervisors to monitor the activities of investment firms, which helps them to ensure compliance with MiFID II, and to monitor for abuses under the Market Abuse Regulation. Because transaction reporting mainly serves the purposes of supervision, the requirements under MiFID II mirror the scope of the Market Abuse Regulation. To this end, MiFID II extends the scope of transaction reporting to all financial instruments, with the exception of instruments which are not susceptible to or could not be used for market abuse. Second, reporting requirements today diverge between Member States, which adds costs for firms and limits the use of trade reports for competent authorities. By including the reporting requirements in MiFIR, the requirements are further harmonised, notably the information that identifies who is trading and for whom a trade is being executed. Also, ESMA is empowered to propose technical standards on a common European transaction reporting format and content. Finally, for cost and efficiency purposes, double reporting of trades under MiFID II and the reporting requirements to trade repositories should be avoided. MiFID II proposes that a trade already reported to a repository will not need to be reported again under MiFID II, provided all the necessary information is thereby available to competent authorities. G. Stronger investor protection 18. How will MiFID II better protect investors MiFID includes a number of measures aimed at protecting investors in the context of the provision of investment services. Those rules take into account the type of services (for instance, investment advice or execution of orders) and the classification of clients, with higher protection granted to retail clients. The MiFID rules include both conduct of business requirements (for instance, collecting sufficient information to ensure that the products provided are suitable or appropriate for the client) and organisational requirements (for instance, requirements to identify and manage any conflicts of interest). However, modifications and improvements are introduced to strengthen the framework for the provision of services. First, the scope of the Directive is broadened in order to cover financial products outside the scope of MiFID I but which satisfy similar investor needs and raise comparable investor protection challenges. In the future, the sale of structured deposits will have to comply with several MiFID requirements, and in particular with conduct of business and conflicts of interest rules. MiFID II will also extend some of the information to clients and conflict of interest requirements to insurance-based investment products by amending the Insurance Mediation Directive 200292EC. Second, conduct of business requirements are modified in order to grant additional protection to investors. The rules for investment advice are improved both when advice is provided on an independent basis and in the long term. Advisers declaring themselves as independent will need to match the clients profile and interests against a broad array of products available in the market and say whether they will provide the client with a periodic assessment of the suitability of advised products. Independent investment advisers and portfolio managers will be required to transfer all fees, commissions or any monetary benefits paid or provided by a third party to the client who should be accurately informed about all such commissions. The conditions for services where investors receive less protection from firms are more limited. In particular, the Directive clarifies the conditions and situations in which investors are able to transact freely in certain non-complex instruments with minimal protection afforded by investment firms. Third, organisational requirements for the provision of services to investors are strengthened. For instance, the involvement of senior management in the design of the firms policies as to how products and services may be sold or provided to their clients and the adoption of adequate internal controls is consolidated. Also, MiFID II introduces harmonised powers and conditions for national competent authorities, the European Securities and Markets Authority (ESMA) and the European Banking Authority (EBA) to prohibit or restrict the marketing and distribution of certain financial instruments and structured deposits, financial activities or practices in case of threats to investor protection, financial stability or the orderly functioning of markets. 19. Will UCITS be included under MiFID as a result of the MiFID review Will the classification of some UCITS as complex instruments change their status under the UCITS directive Shares or units in UCITS (Undertakings for Collective Investments in Transferable Securities) are financial instruments and therefore investment services relating to them are already fully covered under MiFID. The issue which is addressed in the MiFID review concerns their classification as complex or non-complex instruments. The distinction is relevant in order to establish the application of the execution-only regime, under which investment firms or banks selling certain instruments are subject to less stringent rules for the protection of retail investors. In particular they are not obliged to assess whether the client has the knowledge and experience to understand the financial instrument the so-called appropriateness test. The execution only regime only applies to non-complex financial instruments. So far, all UCITS have been classified as non-complex instruments. In the meantime, however, certain UCITS have become more complex and the UCITS legislation itself reflected the separate and distinct characteristics of such structured UCITS which, on account of their pay-off formula raise additional challenges for investors to understand how they operate. For this reason - for the mere purpose of the execution only regime - MiFID II maintains the general classification of UCITS as non-complex instruments but it introduces the exception of structured UCITS which will now be treated as complex instruments for the purposes of the execution-only regime. The objective is to ensure that investment firms will be obliged to request information on their clients knowledge and experience, in order to assess the appropriateness of these instruments for them. H. MIFID II and relation with other pieces of financial regulation, choice of legal instruments 20. How does the revision of MiFID fit with other European legislation, such as the Market Abuse Directive, Over-the-Counter derivatives, short-selling, and Packaged Retail Investment Products (PRIPs) The revision of the Market Abuse Directive (MAD) and MiFID has been considered at the same time because together they guarantee the competitiveness, efficiency and integrity of EU financial markets. In order to ensure that they are fully coherent and support each others objectives and principles, they needed to be updated in tandem. Moreover, the pan-EU competition facilitated by MiFID has given rise to new challenges in terms of cross-border supervision, and maximum harmonisation of the rules and competent authorities powers in relation to offences are a necessary step. MiFID applies to the provision of investment services or activities by banks and investment firms in relation to financial instruments and to the operation of regulated markets. The objective is to support the development of a more integrated, competitive and efficient EU market in financial instruments with appropriate rules regarding conditions for authorisation as investment firms, organisational requirements to ensure they are managed appropriately, market transparency and investor protection. The Regulation on OTC derivatives, central counterparties and trade repositories (EMIR) on the one hand, and the Regulation on short-selling and credit default swaps on the other, have different objectives and therefore complement MiFID. The former aims to minimise counterparty credit risk and operational risk, while the latter increases harmonisation and transparency, and mitigates risks associated with short selling and the use of credit default swaps. Packaged retail investment products (PRIPs) are common products in the retail investment market, with broadly comparable functions for investors while taking a variety of legal forms. While offering benefits for investors, PRIPs are often complicated and opaque. In line with the Regulation to improve the quality of information that is provided to consumers ( MEMO14299 ), MiFID II addresses some of the problems identified in the PRIPs market by creating a robust and coherent framework in the areas of information about the product to clients and the rules governing the sales process for those PRIPs that are financial instruments or structured deposits, such as the conduct of business and the conflicts of interest requirements for intermediaries distributing these products. At the same time, the measures on product disclosure proposed in the PRIPs context complement the investor protection measures on investment advice and sales services regulated under MiFID. 21. Why are some elements of MiFID placed in a directive and others in a regulation Which parts will be in which instrument As in other pieces of EU financial services regulation, the split reflects the need to achieve a uniform set of rules in some areas, while allowing for national specificities in others. The De Larosire report highlighted that one of the problems leading to the crisis was an inconsistent implementation of financial services rules leading to a fragmented internal market. As a result, a Regulation (MiFIR) sets out requirements on: the disclosure of data on trading activity to the public and transaction data to regulators and supervisors the mandatory trading of derivatives on organised venues removing barriers between trading venues and providers of clearing services to ensure more competition, and specific supervisory actions regarding financial instruments and positions in derivatives. Such a harmonised approach will help avoid confusion in the daily functioning of markets, and minimise opportunities for harmful regulatory arbitrage between Member States. The Directive (MiFID) amends existing provisions on authorisation and organisational requirements for providers of investment services, and all rules regarding investor protection, including for firms located in third countries but actively engaged in EU markets. Also, the Directive specifies requirements in relation to the authorisation and organisational rules applicable to different types of trading venues, providers of market data and other reporting services, as well as the complete powers to be granted by Member States to national competent authorities, including the framework of sanctions for breaches of the rules. These provisions are best situated in a Directive to account for differences in national markets and legal structures as well as the profile of local investors. I. MIFID and international issues 22. How is the treatment of firms and market operators from outside the EU being considered The access of third country firms to the EU markets was not harmonised under MiFID I. Each Member State could introduce its own third country regime, subject to the general principles of the EU Treaties and provided that national provisions did not result in treatment more favourable than that given to the EU firms. In order to overcome the existing fragmentation and to ensure a level playing field in the EU for third country firms, MiFID II introduces a harmonised third country equivalence regime for the access of third country investment firms to the EU when providing services to professional clients per se and eligible counterparties. The access will be preceded by an equivalence decision taken by the Commission. Third country firms for which a decision is adopted will be able to request to provide services in the EU, without having to establish a branch in a Member State. For three years after the equivalence decision is made, Member States are allowed to apply national rules for provision of services and activities by third country investment firms. Likewise, as long as an equivalence decision is not taken, thirdcountry firms will continue to operate in Member States according to national regimes but will not benefit from the EU passport (they will not be able to provide services to professional and eligible counterparties in the entire EU). The equivalence process for a specific third country is initiated by the Commission but Member States can indicate their interest that a specific jurisdiction(s) is subject to the equivalence assessment. The equivalence assessment is outcome based (not line-by-line) and it means that the Commission will be looking into whether the third-country regulatory (prudential and business conduct requirements) and supervisory framework achieves the same objectives as the EU legislation. The third-country framework needs to provide for an effective equivalent system for the recognition of investment firms authorised under third-country legal regimes. Once the Commission has adopted an equivalence decision with respect to a specific third-country and that ESMA has established cooperation arrangements with the competent authorities of that third-country, the operators from that third-country will simply have to submit an application with ESMA and once registered with ESMA they will freely provide services to professional clients per se and eligible counterparties. With respect to provision of services by third country firms to retail clients, Member States will continue to apply national rules. The Commission regrets that there is not a fully EU harmonised third-country regime for retail clients but understands that the specificities and the increased level of protection for retail clients may also justify why Member States wished to maintain their national regimes. However, where Member States have chosen to require that third-country firms intending to provide investment services to retail clients establish a branch in their territory, the Directive harmonises the requirements (core organisational and conduct of business rules) with which the branch of a third-country firm will have to comply in order to be authorised by the competent authority of a Member State, but that branch will not have the right to provide services to retail clients in other Member States. In this sense, by third-country firms should see this as a positive step forward as it reduces divergences across EU Member States and therefore the legal and regulatory costs for third-country operators. In addition, MiFID II will not apply when investment services are provided at the exclusive initiative of EU clients. This exemption will apply only to the service or activity initiated by the client. An initiative by the client shall not entitle the thirdcountry firms to market new categories of investment products or services to that client and still benefit from the above exemption. 23. How does MiFID II compare to what other jurisdictions in the world are doing, in particular the United States MIFID II is the legislation through which the EU has implemented a number measures to meet our G20 commitments, in particular in relation to derivatives and is in line with the principles of regulation established by the International Organisation of Securities Commissions (IOSCO). This helps ensure convergence with other jurisdictions, including the US, Australia, Asia, and South America. Other jurisdictions are at different stages in the process of implementation, with some further advanced than others. Many provisions of MiFID II reflect core precepts in the regulation of securities markets globally. However, different jurisdictions have rules specific to their own markets. Assessments of comparability, as is the case under equivalence assessments for third-country recognition, should not be made on a line-by-line basis but rather look at the totality of the relevant legislation in terms of achieving the relevant objectives. As regards the US, MiFID II covers areas addressed by various pieces of US financial markets regulation such as the Securities Exchange Act and the Commodity Exchange Act. Like the Dodd-Frank Act, which amends these texts, the review of MiFID both amends provisions already in force and adds measures in light of the financial crisis and other market developments. The US and EU approaches and legislation are very much aligned in terms of achieving the same objectives. For example, the revised MiFID complements the regulation on OTC derivatives, central counterparties and trade repositories (EMIR). For more information: The MiFID regulatory framework consists of a framework Directive (Directive 200439EC), an Implementing Directive (Directive 200673EC) and an Implementing Regulation (Regulation No 12872006)Forex Trading at Saxo Whether you wish to profit directly from movements in FX or simply invest internationally across asset classes, the forex market touches upon everything you do as an investor. Det er vårt mål å gjøre FX trading arbeid for deg, slik at du kan handle FX online på en rask, gjennomsiktig og pålitelig måte. Trade FX-instrumenter på samme plattformer som du bruker til alle andre Saxo-virksomheter, ved hjelp av din Saxo-konto. Trading Forex på Saxo, du har fyrverdenen til et ledende finansielt teknologiselskap og påliteligheten til en regulert bank som fungerer for deg, hånd i hånd. Sprer så lite som 0,2 pips Når du handler mer, krympes prisene. Du kan nå så lite som 0,2 pips, noe som gir deg en reell fordel i Forex trading. Men vi vil at du skal gjøre det bra uansett hvor mye du handler. Våre priser er konkurransedyktige, gjennomsiktige og klare på alle nivåer, og vi har ingen falske insentiver. Vennligst se vår pris for detaljert info ved å klikke på linken nedenfor. Se spredninger så lave som 0,2 pips Hvorfor handle Forex med Saxo Forex Options Med FX Options, har du friheten til å handle med putter og samtaler i 40 par, samt seks populære par når du handler FX Touch Options. FX Options gir deg mange av de samme fordelene som trading FX, ofte med enda høyere priser. Lær mer på siden FX Alternativer Produkt. 100: 1 Ansvarlig innflytelse Saxo benytter en margineringsmetode for FX Trading, slik at vi kan tilby marginaler så lave som 1. Tieringen refererer til å anvende forskjellige marginkrav til forskjellige eksponeringstrinn, dvs. så lav som 1 for liten eksponering, men gradvis stigende etter hvert som eksponeringen øker. Tilpasset likviditet Som aktive Markedsførere kan vi konfigurere likviditet for hver av våre kunder, takket være to tiår med forhold til ledende banker i valutamarkedet. Handel med et bredt spekter av store, mindreårige og eksotiske valutapar, i mikropartier eller i markedsstørrelser. Et bredt spekter av omsettelige valutapar, tilgjengelig fra din eneste konto, betyr at du trenger aldri å savne en mulighet. Ekstra Forex-funksjoner Teknologi Forex ndash, og hele vårt investeringsunivers ndash, er tilgjengelig på våre kryssaktiverte online plattformer, og leverer toppmoderne handel og analyse. Stopp ordre statistikk Vi er stolte av vår fremragende stoppordre statistikk ndash, og vi gjør det til et poeng å gjøre dem tilgjengelige for alle på kvartalsbasis. Ta gjerne muligheten til å utforske Saxo Bank Groups Historiske FX Stop Order Fill-statistikkordrer for hver mulighet Implementer dine unike tradingstrategier med tilgang til både enkle og mer avanserte bestilletyper. Kombiner bestillinger som Market, Limit, Stop eller Trailing Stop med OCO (One-Cancels-the-Other) og lsquoIf donersquo-evner og ulike bestillingsplasseringskrav. Skarp utførelse Opplev forskjellen som nøyaktig utførelse gjør. Anta kontrollen med din handel gjennom brukerdefinert pris toleranse, med potensial for å dra nytte av prisforbedring. Priser og vilkår Priser på Saxo er konkurransedyktige, gjennomsiktige og gir ekte verdi for pengene. Dette gjelder for standardprising, hvor du betaler per handel. Og det er fortsatt tilfelle når du går videre til volumbaserte planer som tilbyr de beste prisene for de mest aktive handlerne. Når du handler og flytter dine investeringer over hele verden og aktivaklassene, gir Saxo deg en klar og konkurransedyktig prisstruktur. Fra din aller første Saxo-handel drar du nytte av de enkle og gjennomsiktige gebyrene, som inkluderer Saxo service og utdanning tilbud. Verden av valutahandel hviler aldri. Markedsutviklingen og handelsinnovasjonene viser til investorens oppmerksomhet. Enten du ennå ikke har utført din første handel eller ønsker å pusse opp på FX Options, finner du noe i treningsutvalget. Andre handelsmenn og markedsdeltakere deler deres innsikt, noe som gir deg tilgang til folkemengdenes visdom. Besøk Saxo Academy eller TradingFloor for å utvide din trading kunnskap. Delta i sanntid på vår TradingFloor-plattform og les handels - og investeringsbloggene. Eller på fritiden kan du se de modulære kursene og korte videolektene fra Saxo-akademiet. Uansett, kunnskap setter deg ikke bare fri, det gir deg kontroll. Klikk her for mer info. Besøk Saxo-akademiet Markedet, størrelsen, fluktuasjonen Den rene størrelsen og omfanget av global Forex trading, kombinert med et nesten 24-timers marked, betyr muligheter for handelsfolk. Internasjonale faktorer Mange faktorer påvirker prisen på valutaer, og her ser vi på hvordan internasjonal handel spiller sin rolle. Bruk av leverage Leveraged trading kan åpne opp store muligheter - men det må håndteres nøye. Finn ut hvordan. Ofte stilte spørsmål Hva er en FX-volumprisplan Vi gir rett og slett kunder et ekstra valg for å velge om de foretrekker å handle på strammere, variable spreads med en post-commisjon eller å handle på all inclusive-spreads, som vanligvis er litt bredere, men generelt mer konsistent. Hva skjer hvis jeg vil endre prisvilkårene i midten av måneden Du kan be om å endre provisjonsrate (og tilhørende minimum månedlig provisjonsavgift) når som helst. Minimum provisjoner vil bli beregnet pro rata av de forholdsmessige dagene som hvert respektive minimum var i kraft. Hva er mine handelskostnader med FX Volume Price Plan Du vil bli belastet den respektive USD per USD millioner omsatt provisjonsavgift som beregnes og gjennomsiktig på hver handel. Avgiften kan ses i Trade Ticket Confirmation og også i Open Positions Monitor. Hvorfor ville ikke alle velge den laveste provisjonsgraden på USD20 per million millioner i stedet for USD60 De laveste provisjonsratene er ikke nødvendigvis passende for alle klienter. Den provisjonsbaserte prisstrukturen gir deg mulighet til å betale lavere provisjonskostnader per enhet, men det er også minimum månedlige provisjonsbeløp som skal betales. Finner ikke det du lette etter Du kan laste ned flere vanlige spørsmål for handel FX med Saxo her. Or get in contact with our skilled staff by calling the number below. Trading System Rules Core Trend Following Rules There are not a whole lot of different ways that trend following can be done. The minor tweaks may have positive results but the effect is usually very minor. If you spend too much time looking at minor variations of entry rules you risk missing the important parts. The truth is that most trend following system rules do the same thing. They show highly similar results simply because they attempt to achieve the same thing. By all means, play around with the detailed rules. Just make sure you do that after you have tried the basic strategy. Understand where the value come from first and you8217ll realize just how little the entry rules really mean. The value in professional trend following strategies come from the diversification. The rules presented here are good enough to achieve results on par with the large trend following futures hedge funds. Making the rules more complex does not aid your performance. The most common amateur mistake is to spend all the time tweaking entry and exit rules and not enough analyzing position sizing and investment universe. The simple rules presented here are good enough to replicate the performance of many large name trend following hedge funds with high precision and correlation. In my book I detail several ways this can be further enhanced and improved upon. Make no mistake though. The trading system rules is the least important component of your trend following trading strategy. Some markets are inherently more volatile than others. To give each position an equal chance to impact the bottom line, positions must be larger for less volatile markets. This can be achieved many different ways. My core strategy uses Average True Range (ATR) for this purpose. ATR measures the average daily price movement of a market. This can serve as a proxy for volatility. Set a target desired daily impact per position. Then calculate how many contracts you need to trade to achieve that based on the ATR. This naturally assumes that volatility remains roughly the same. This is not always the case of course. It8217s an approximation and as such it does the job. For the core strategy on this website I use a desired daily impact of 20 basis points. Long positions are only allowed to be opened if the 50 day moving average is above the 100 day moving average and vice versa. This is to ensure that we dont put on trades counter to the dominant trend. It reduces the number of trades and lessens the risk of getting caught in whipsaw markets. Enter long positions on a new 50 day high. Omvendt for shorts. Go with the breakout and ride the trend. Ingenting annet. Signals are generated on daily closing data and the trade taken on the open the following day. Slippage is accounted for of course as well as trading costs. Exit on three average true range moves against the position from its peak reading. Thereby we have a theoretical loss of 60 basis points. No intraday stops are used, so a close beyond three ATR units are needed for a stop to be triggered the following day. Trading a trend following system on a single market or only a few different markets is suicidal. There may be long periods, even years, where there simply are no trends in any given market or asset class. The key idea is to trade many markets covering all asset classes at the same time. If you fail to do so, this strategy will simply not work. The investment universe you chose will have a much greater impact than tweaking buy and sell rules, so choose wisely. You should chose a broad set of markets and avoid too high concentration in any single sector. In the long run, a healthy balance between all major market sectors yields the best results. You can study a broad range of markets on the Trends of the World page, which is updated daily with charts and analytics. I find RightEdge to be one of the very best platforms. The fact that it8217s dirty cheap doesn8217t hurt either, but that8217s not my main reason. followingthetrend201405why-i-prefer-rightedge-for-strategy-modeling We8217re using a few of the larger investment bank8217s prime brokerage platforms. I8217ve tried the usual suspects, GS, JPM, NE etc. Not a whole lot of difference between them, though I wasn8217t too happy with the two Swiss investment banks. Choice of broker depends very much on who you are and what you want to do. Obviously, stay away from all the thousands of thousands of con artists operating 8216introducing brokerage8217 business. There are lots of them targeting retail market, in particular in the FX space. Use a real broker, with an actual banking license in a trusted country. In the more accessible segment, I like Saxo Switzerland. Andrew, The book doesn8217t discuss scaling inout because you said you view it as a separate strategy. Have you written anywhere about the core strategy with scaling inout, or increasing the risk factor on winning positions, or increasing position size while maintaining the risk factor Thanks, Clay First of all, thank you. I am very impressed by the materials on your website, I plan to buy your book, and I am very greateful for the information you shared. I am searching for a mechanical end-of-day trading system that I could follow with confidence and discipline. I have a few years of discretionary trading experience, but no consistent profits. I backtested the system you describe here, with Amibroker. Markets I used: Copper, Gold, Corn, Natgas, Oil, Rice, Soybean, Wheat, AUDUSD, EURUSD, GBPUSD, NZDUSD, USDCAD, USDJPY, SampP500, TNOTES10, Bund. I tested it from January 2000 to July 2015, with end-of-day historical data for all the markets listed above. I would like to present the results of my research and I hope you will be willing to answer my three questions. In short, your system made money. However, based on the optimization, it seems better parameters for my markets choice were EMA 150 and EMA 350, and entry on 120 days high or low. (instead of 50, 150 and 50 respectively). 3 ATRs remains best. My 8220better8221 parameters did not increase profits, but they cut the drawdown by half 1. Even with my improvements, the CARMDD for my backtest is 0.50. Compound Annual Return 8, Max Drawdown 16. This is with position size based on volatiliy, target risk 2k per trade on a 100k account. I estimated a quite conservative spread and comissions. Is this good enough Does it look like acceptable result to you What was CARMDD measure for this system in your backtest, or with systems you actually trade, if I may ask 2. The equity curve had a almost 5-year long drawdown period, from 2009 to 2014. I know this was not the best time for any trend following system, but I anticipate it will be very hard to stick to this system should a new drawdown like this happen. Do you think this 5 years drawdown is at all acceptable Here is the link to my backtesting report with equity curve screenshots. Have a look for EQUITY CURVE charts. 3. Shall I trade all markets using common rules I understand I should not curve fit EMAs and channel and ATRs for each market8230 I know8230 but maybe it is valid to have separate rules for stock indices and rates and separate for commodities and forex This system, per my backtestst, was losing money on SampP, TNOTEs, DAX and Bunds. So I excluded these markets from portfolio. (To make money on SampP it needs shorter EMAs and wider stops, like 7 ATRs, but then it makes less money in commodities and forex). Shall I trade it on commodities and forex with my paramaters (and skip SampP, DAX, TNOTE and BUNDs) Or should I keep searching for a system that makes money on ALL markets Did it make money on ALL markets in your backtest I8217d be delighted to hear back from you. Thanks a lot in advance PS. I enabled comments on the file I shared abouve, so you can comment it as you review it. Thank you Sorry for long delay. I don8217t really have the time to do a proper evaluation of your model. Keep in mind that the model I describe is a demo model used to approximate what the CTA industry has been doing for the past few decades. It8217s not meant as a recommended super model of any sort. It8217s quite easy to improve upon it, but I wanted to keep it simple and middle-of-the-road to make a point. In fact, my only regret is not making the model in the book even simpler. If I had used the good old 12 months momentum model, perhaps that point would have been more clear. A five year drawdown is not acceptable. But it could still happen. You won8217t be able to keep clients if you8217ve spent five years under water. It could absolutely kill your business, but it8217s near impossible to make a model that guarantees it will never happen. I would recommend trading all markets with the same rules. That of course doesn8217t prevent you from making rules that adapt to term structure, volatility, trends etc. Making a rules that says 8216Trade these parameters for Corn8217 is a bad idea. Making rules that adapt to market characteristics could make sense. Also, you8217ll never make money on all markets. But you don8217t have to. Any individual market or position is irrelevant. The only thing that matters is the end result. Since you don8217t know which markets will perform and which will not, you8217ll have to trade them all. Hope that helps8230 Hello Andreas, bought and read both your books, great stuff. I8217m however beginning to think I8217ve misunderstood something:When you write 8220desired daily impact of 20 basis points8221. are you saying risk 0,2 of your equity per atr of sl 0,6 total per position for a 3atr stop That is what I8217ve thought so far but I8217m beginning to think thats not the case Also, when we8217re talking risk per position, do you think it should be based on only the cash amount in the account I find that I often have rather large open profits while the small losses eat away at the cash, leaving me with smaller and smaller position sizes. Regards:Bengt Risk has nothing to do with stop distance. That8217s a misunderstanding usually perpetuated in trading books written by people who don8217t really understand finance. The 20 basis points is average daily portfolio attribution. If the instrument in question maintains current volatility (which is a huge assumption), then it will on average have an effect on the overall portfolio of 0.2 each day. Opp eller ned. Risk absolutely needs to be measured on a portfolio level. The amount of available cash is irrelevant to such calculations.

No comments:

Post a Comment